Esports eli tuttavallisemmin e-urheilu, on ollut läsnä jo internetin alkuajoilta lähtien, kun videopeleistä ja nettipeleistä tuli monen harrastus. Pikkuhiljaa näistä harrastuspiireistä alkoi kasvamaan ammattilaispelaajia, jotka alkoivat harrastamisen sijaan kilpailemaan suosikkipeleissään ammatikseen.
Tänä päivänä e-urheilutapahtumat villitsevät yleisöään samalla tapaa kuin perinteinenkin urheilu, ja kilpaottelut ja niiden striimit tavoittavat lukuisia faneja ympäri maailmaa. Yhteisöllisyys onkin suuressa roolissa e-urheilun nousujohteisessa kasvussa, jota ovat tukemassa pelaajat, fanit, sponsorit sekä muut tärkeät toimijat. Nopean kasvun takana on muutamia muitakin pointteja, joista tänään mainitsemme kolme tärkeintä.
- Teknologian kehitys ja saatavuus
Kieltämättä yksi tärkeimmistä e-urheilun suosiota edistävistä tekijöistä on teknologian kehittyminen sekä parempi saatavuus maailmanlaajuisesti. Nykypäivänä lähes jokaisella on pääsy nettiin ja pelaamisen tai live-striimausten kuten LOL Esports liigan otteluiden katsomiseen käytettäviin laitteisiin kuten tietokoneisiin, läppäreihin sekä älypuhelimiin.
Saatavuuden lisäksi laitteiden teho ja laatu ovat parantuneet, mikä on parantanut pelien pelattavuutta, tehden samalla pelihetkistä mielekkäämpiä. Esimerkiksi pelien grafiikka sekä äänitehosteet ovat täysin uudella tasolla verrattuna e-urheilun alkuaikoihin. Lisäksi markkinoille on tullut useita lisävarusteita videopelien pelaamiseen, jonka avulla pelaajat saavat koneisiinsa vahvat prosessorit, sekä mahtavat äänentoistolaitteet.
Perinteisten videopelien lisäksi e-urheiluun ovat rantautuneet myös VR-pelit eli virtuaalitodellisuuden pelit, jotka teknologian kehittyessä ovat pelattavissa reaaliaikaisina kanssapelaajien seurassa ympäri maailmaa.
Striimauspalvelut kasvattavat suosiotaan E-urheilussa
Mitä tulee E-sportsin suosioon, täytyy lisäksi muistaa striimauspalveluiden osuus asiaan. Kehittyneen teknologian ansiosta pelaajat ovat päässeet striimaamaan omia pelihetkiään faneillensa, ja nykyisin suoratoistopalveluiden kautta näytettävät striimit ovat kasvattaneet hurjasti suosiotaan – pääseväthän pelaajat seuraamaan suosikkipelaajansa tai lempijoukkueensa pelisessioita mistä päin maailmaa tahansa!
- Kaupallistuminen ja ammattilaistuminen edistävät kasvua
Ilman e-urheilun kaupallistumista, siitä tuskin olisi tullut näin valtavaa ja kaikenkattavaa alaa, ja olisi pysynyt lastenkengissä harrastelijoiden ilona. Nykyisin videopelin harrastajasta voi tulla ammattilaispelaaja, joka sopivien yhteistyökumppaneiden kanssa voi päästä pitkälle sponsoritoiminnan avulla. Jopa Suomessa järjestetään koulutuksia e-urheilun ammattilaisille ja sellaisiksi pyrkiville.
Sponsorointi näkyy lisäksi palkintorahojen kasvuna, mikä houkuttelee lisää kilpailijoita, ja luo uusia mahdollisuuksia nuorisolle ympäri maailmaa. Mainos- ja sponsoritulot ovat kaupallistaneet e-urheilualan, eikä potentiaalille markkinoinnissa näy loppua – kyseessä ovat houkuttelevat yhteistyöt pelaajien sekä yritysten näkökulmasta, kun tuhannet ihmiset seuraavat otteluita joiden taustalla näkyvät yleisöä todennäköisesti kiinnostavien firmojen logoja.
Videopeliharrastajasta alan ammattilaiseksi
E-urheilu on tarjonnut usealle videopeliharrastajalle mahdollisuuden työllistyä oman suosikkipuuhansa parissa, eli pelialalla. Ammattimaiset e-urheilijat harjoittelevat perinteisten urheilulajien tapaan erittäin sitoutuneesti, kehittääkseen taitojaan kilpailuja varten. Osallistuminen turnauksiin kehittääkseen pelaajan taitoja, vaatii pelaajalta omistautumista.
Yksilötaitojen lisäksi ammattilaisena pelaava e-urheilija on tiimityöskentelijä, kestää koviakin paikkoja, sekä omaa huippuluokan pelitaidot. Tulot e-urheilun ammattilaiselle saattavat perustua sponsorointeihin, kilpailuista voitettuihin palkintorahoihin, mainostuloihin tai live-striimeihin.
- E-urheilun yhteisöllisyys suosion perusta
E-sportissa yhteisöllisyys on yksi ratkaisevista tekijöistä sen globaalissa suosiossa, sillä kyseessä ei ole ainoastaan urheilulaji, vaan kokonainen yhteisö, joka yhdistää etenkin saman pelin harrastajat, ammattilaiset sekä tapahtumien järjestäjät ympäri maailmaa. E-urheilulajit ovat kasvattaneet suosiotaan niin kovasti, että nähtävillä ovat jopa Esports tapahtumat Suomessa.
Perinteisten urheilulajien tapaan, myös Esportsissa joukkueilla on oma yhteisönsä, jossa fanit pääsevät seuraamaan suosikkijoukkuettansa sosiaalisessa mediassa tai jopa turnauksissa paikan päällä erilaisilla messuilla tai tapahtumissa. Urheilujoukkueet ovat luoneet oman vahvan brändinsä ja mahdollisesti jopa joukkueen omia brändituotteita.
Videopelien pelaaja onnistuu yksin, mutta yhdessä
E-urheilussa yhteistyö muodostuu ammattipelaajista, valmentajista, faneista, sponsoreista ja jopa alan tapahtumien kuten kilpailujen järjestäjistä. Kiinnostus, ja jopa intohimo samoihin peleihin toimii yhdistävänä tekijänä näiden eri ihmisten välillä. Välimatkat yhteisön jäseniin saattavat olla pitkiä, mutta yhteyttä ylläpidetään aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, live-striimeissä, foorumeilla ja tapahtumissa.
Tiimit ovat iso osa e-urheilua, jolloin jokaisen pelaajan panos on kullanarvoinen, mutta samalla jokainen pelaaja tarvitsee tiimiläisiään pärjätäkseen pelissä. Pelaajien parhaita osaamisalueita pyritään hyödyntämään siten, että ne vaikuttavat tiimin yhteiseen tulokseen mahdollisimman positiivisesti.
E-urheilun globaali suosio on rakennettu peruspilareista
Teknologian kehitys, kaupallistuminen, useat sponsorit, sekä yhteisöllisyys ovat kasvattaneet e-urheilun suosion nykyiselle tasolle. Elektronisen urheilun monet genret mahdollistavat osallistumisen useisiin erilaisiin peligenreihin.
Matka harrastelijoiden videopelisessioista suosituksi urheilulajiksi perinteisten urheilulajien rinnalle, ei ole käynyt yhdessä yössä. E-urheilun yhteisö on rakentanut itse itsensä kovalla työllä. Jopa maailmanlaajuiseksi ilmiöksi noussut lajin tulevaisuus näyttää kirkkaalta, ja se näyttää jatkavan kasvuaan houkuttelemalla entistä enemmän pelaajia sekä faneja ympäri maailmaa.