Suomalaiset ovat innokkaita rahapelien pelaajia ja suomalaisten saatavilla on hurja määrä eri kasinovaihtoehtoja. Netissä seikkaileva ei voi täysin välttyä kasinoiden mainoksilta, mutta tosi asiassa kasinoiden markkinointi on todella tiukkaan rajattua ja osittain jopa kiellettyä.
Suomessa rahapelejä tarjoaa virallisesti vain valtion omistama Veikkaus, jolla on Suomen rahapelikentällä yksinoikeusasema. Kaikki muut Suomi kasinot toimivat maan rajojen ulkopuolelta käsin, useimmiten Virosta tai Maltalta.
Veikkauksen asemasta johtuen ulkomaiset toimijat eivät saa varsinaisesti mainostaa palveluitaan Suomessa, vaikka suomalaisten onkin täysin sallittua pelata ulkomaisilla kasinoilla. Tämä tekee nettikasinoiden mainonnasta hyvin rajoitettua ja osaltaan myös kekseliästä.
Tilanne on muuttumassa tulevien vuosien aikana, sillä tällä hetkellä Suomessa pohditaan Veikkauksen aseman purkamista ja avoimeen lisenssijärjestelmään siirtymistä. Tämä toisi samalla tullessaan lisenssin hakeneille rahapeliyhtiöille myös enemmän vapauksia markkinoida palveluitaan.
Kilpailu kasinoiden välillä kiristyy
Kasinopelien pelaaminen netissä on ollut läpi 2000-luvun kasvava trendi ja etenkin viimeisten kymmenen vuoden aikana suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Kansainväliset kasinoyhtiöt puskevat markkinoille solkenaan uusia nettikasinoita ja tälläkin hetkellä näitä on suomalaispelaajien saatavilla useita satoja.
Pelaajakunnan ollessa vain tietyn kokoinen, on kilpailu nettikasinoiden välillä varsin tiukkaa. Moni nettikasino joutuukin sulkemaan ovensa jo pian julkaisunsa jälkeen, mikäli se ei onnistu tavoittamaan tarpeeksi laajaa pelaajakuntaa.
Nettikasinoiden välinen kiristynyt kilpailu näkyy pelaajalle positiivisena asiana: tarjolla on loputtomasti rahanarvoisia etuja, kuten talletusbonuksia ja ilmaiskierroksia. Kasinot pitävät muutenkin pelaajistaan entistä parempaa huolta, sillä jokainen pelaaja on kullanarvoinen.
Kasinot pyrkivät kehittämään palveluitaan myös muilta osin pelaajille mielekkäämpään suuntaan, jotta pelaajilla olisi mahdollisimman vähän syitä tai tarvetta vaihtaa toisella kasinolle. Sivustojen käytettävyyteen panostetaan, kotiutukset maksetaan nopeasti ja voitot tarjotaan suomalaispelaajille ETA-alueen kasinolisenssillä verovapaasti.
Bonukset sekä kampanjat houkuttimena
Tervetuliaisbonukset ovat yksi tehokkaimmista tavoista houkutella uusia pelaajia. Useimmat suomalaiset nettikasinot tarjoavat uusille käyttäjilleen erikoisetuja heti rekisteröitymisen yhteydessä. Nämä bonukset sisältävät talletusbonuksia, joissa kasino moninkertaistaa pelaajan ensimmäisen talletuksen, tai ilmaiskierroksia, joiden avulla pelaaja voi testailla suosittuja pelejä ilman riskiä.
Bonukset eivät ole pelkästään tervetuliaisetujen muodossa, vaan niitä käytetään myös pitkäaikaisten pelaajien sitouttamiseen erilaisin kampanjoin ja uskollisuusohjelmin. Aktiivisille pelaajille on monella kasinolla tarjolla viikoittaisia talletusbonuksia tai käteispalautuksia mahdollisista tappioista.
Bonukset ja nettikasinoiden kampanjat eivät itsessään ole uusi keksintö, vaan näitä on tarjottu läpi nettikasinoiden historian. Välissä Pay N Play -kasinoiden vallatessa markkinoita bonukset jäivät hetkellisesti paitsioon, mutta nyt ne ovat tulleet kahta kovemmalla rytinällä takaisin kasinoiden valikoimiin.
Uutuutena moni nettikasino on alkanut kilpailla bonusten paremmilla ehdoilla, useimmiten kierrätysvaatimukseen liittyen. Pelaajat arvostavat mahdollisimman selkeitä kasinobonuksia, minkä vuoksi osa kasinoista tarjoaa bonuksia jopa kokonaan ilman kierrätysvaatimusta.
Kasinobonukset ovatkin erinomainen esimerkki siitä, miten vaikeaa ja tärkeää uusien pelaajien hankkiminen kasinoille on: kasinot ovat valmiita vaikka maksamaan rahaa saadakseen uusia tallettajia.
Lokalisointi ja suomalaisille räätälöity sisältö
Kuten mainittua, erilasia nettikasinoita toimii markkinoilla uskomaton määrä, yhteensä useita satoja. Suomalaispelaajat ovat aktiivisena pelikansana tervetulleita lähes mille tahansa kasinolle, mutta isona markkinointiapuna kasinoille on tietysti aidosti kohdennettu sisältö.
Ne kasinot jotka tosissaan haluavat markkinoida palveluita suomalaisille pelaajille, tuottavat sivustonsa selkeällä suomen kielellä ja täysin lokalisoidusti. Tämä tarkoittaa, että kasinolla kaikki tekstimateriaali ehtoja myöten on saatavilla suomeksi, palvelua saa kotimaisella kielellä ja rahansiirrot sujuvat suomalaispankkien verkkopankkitunnuksia käyttäen.
Markkinoinnissa vahvimmilla ovat suomalaispelaajille suunnatut pikakasinot. Näillä pelkästään suomalaispelaajille lokalisoiduilla kasinoilla pelata ja tunnistautua voi suomalaispankkien verkkopankkitunnuksilla, mikä on tietysti suuri markkinointietu.
Lokalisointia hyödynnetään nettikasinoilla myös kampanjoissa. Kasinolta saattaa irrota esimerkiksi ilmaiskierroksia ylioppilaille tai talletusbonus Leijona-voiton jälkeen. Tällaiset tempaukset tietysti ruokkivat mielikuvaa siitä, että kyseessä on aidosti suomalainen pelipaikka.
Lisäksi monet suomalaiset kasinot hyödyntävät markkinoinnissaan kotimaisia teemoja ja kulttuurisia viittauksia, jotka vetoavat suoraan suomalaisiin pelaajiin. Kasinoiden verkkosivuilla voi olla esimerkiksi Suomen luontoon, kansallissymboleihin tai tunnettuihin suomalaisiin hahmoihin liittyviä elementtejä.
Teknologian ja tekoälyn hyödyntäminen
Nykyaikaiset ratkaisut ovat nettikasinoilla tietysti arkipäivää, perustuuhan nettikasinoiden koko perusperiaate nykyaikaan. Teknologia ja tekoäly ovat nousseet keskeisiksi työkaluiksi myös suomalaisten kasinoiden markkinointistrategioissa. Näitä työkaluja hyödynnetään esimerkiksi markkinoinnin kohdentamisessa sekä asiakaskokemuksen parantamisessa.
Tekoälyn yksi merkittävimmistä hyödyistä nettikasinoilla on sen kyky personoida markkinointiviestejä pelaajakohtaisesti. Tekoäly analysoi jatkuvasti pelaajien käyttäytymistä, kuten suosittuja pelejä, talletushistoriaa sekä hyödynnettyjä bonuksia. Näiden tietojen perusteella nettikasino voi tarjota pelaajalle kohdennettuja kampanjoita ja bonustarjouksia.
Tekoälyn avulla kasinot voivat myös seurata, mitkä pelit ovat suosituimpia tietyillä pelaajaryhmillä ja tarjota suosituksia uusista peleistä. Tämä on tietysti puhdasta markkinointia: tarkoitus on saada pelaaja viihtymään kasinolla paremmin ja pidempään.
Uusia teknologioita käytetään kasinoilla myös ajan säästämiseksi sekä toiminnan tehostamiseksi. Kampanjoiden ajankohdan ja sisällön optimoiminen tekoälyn avulla lisää tehokkuutta ja osumatarkkuutta. Tekoäly voi tarvittaessa myös automaattisesti testata erilaisia kampanjoita ja mukauttaa niitä reaaliajassa, jolloin kasino saa arvokasta dataa minkälainen markkinointi toimii kellekin pelaajalle.
Markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä mainoskatkoilla
Kenties kyseenalaisimpia nettikasinoiden markkinointikeinoja ovat Suomessa näytettävät suorat mainokset, nämä kun ovat rahapelilainsäädännön vuoksi laittomia. Viime vuosina Suomessa onkin aktiivisesti puututtu rahapeliyhtiöiden mainontaan viranomaisten toimesta.
Monet nettikasinot ovat aikaisemmin tehneet töitä suomalaisten sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Vaikuttajat ovat esimerkiksi mainostaneet nettikasinoiden tervetulotarjouksia tai pelivalikoimaa saaden kasinolta tästä tietysti korvauksen.
Suomessa myös televisio-ohjelmien mainoskatkoilla on saattanut törmätä nettikasinoiden mainoksiin. Tämä on herättänyt paljon hämmennystä, sillä teoriassa rahapelimainokset eivät kotimaisilla TV-kanavilla ole laillisia.
TV-mainosten kohdalla on kuitenkin porsaanreikä, jota rahapeliyhtiöt ovat aktiivisesti hyödyntäneet: mikäli TV-kanavan lähetys tulee ulkomailta, ei kyseessä tällöin ole kotimainen ohjelma tai kanava. Rahapelimainoksia onkin tästä syystä näytetty vain ulkomaisilla kanavilla, kuten Discoverylla.
Suoran kohdennetun markkinoinnin saralla monet rahapeliyhtiöt ovat nyt kuitenkin rauhoittuneet, kun tieto tulevasta avoimesta rahapelijärjestelmästä on saavuttanut operaattorit. Suuret kasinoyhtiöt eivät halua suututtaa Suomen viranomaisia välttääkseen mahdolliset ongelmat tulevan lisenssin saamisessa.
Markkinointiin on tulossa suuria muutoksia
Nettikasinomarkkina Suomessa tulee muuttumaan täysin ja tämä tarkoittaa täyskäännöstä myös kasinomarkkinoinnissa. Aikaisemmin kasinot eivät ole saaneet markkinoida palveluitaan Suomessa laillisesti lainkaan, mutta tunnelin päässä on kasinoiden kannalta näkyvissä valoa.
Suomessa ollaan päädytty purkamaan nykyinen Veikkauksen yksinoikeusasema. Tilalle tulee avoin lisenssijärjestelmä, eli jatkossa kansainväliset rahapeliyhtiöt voivat hakea virallista Suomen lisenssiä tarjotakseen rahapelejä suomalaisille. Tulijoita on varmasti jonoksi asti.
Avoin lisenssijärjestelmä tarkoittaa samalla myös sitä, että aidosti suomalaiset kasinot saavat vapaammat kädet markkinoinnissa. Luultavasti Suomessa nähdään tulevina vuosina peliyhtiöiden logoja ainakin pelikenttien laidoilla ja mahdollisesti myös mediassa.
Täysin vapaata kasinopelien markkinoinnista ei Suomessa tule jatkossakaan, se on varmaa jo ennen kuin virallista esitystä uudesta rahapelilisenssistä on tehty. Suomessa halutaan luultavasti välttää Ruotsin murheet – etelänaapurissa kun rahapeliyhtiöiden mainostaminen lähti lisenssijärjestelmän myötä täysin lapasesta.