eSports

Miksi esports -sektorin ennustetaan kasvavan entisestään muutaman seuraavan vuoden aikana?

Viime aikoina esports – eli elektroninen urheilu – on saanut paljon huomiota mediassa. Näin se on löytänyt tiensä yhä useamman ihmisen tietoisuuteen. Tässä artikkelissa pohditaan, että miksi esports -sektorin uskotaan kasvavan entisestään tulevaisuudessa.

Teknologian muutos esportsin nousun taustalla.

Voi varmasti sanoa, että ilman teknologian muutosta ja kehitystä, ei esports olisi siinä asemassa, missä se tällä hetkellä on. Tietokoneiden ja internetin kehitys ovatkin luoneet aivan uusia ulottuvuuksia pelimaailmaan. Tämän lisäksi ne ovat muokanneet tosielämän pelikokemuksista digitaalisia versioita.

Näin on käynyt esimerkiksi casino -kokemuksen suhteen. Internetiin ilmestyneet nettikasinot ovat tarjonneet mahdollisuuden saada kasinokokemus virtuaalisesti kotoa käsin. Teknologian kehitys on mahdollistanut entistä näyttävämmät ja monipuolisemmat pelit kasinosivuilla. Tämä on taannut entistä autenttisemman pelikokemuksen.

Mitä esports oikeastaan on?

Tässä kohtaa on hyvä selventää, että mistä esportsissa (tai suomalaisittain e-urheilussa) oikein on kysymys. Tämä siksi, että vaikka termi saattaa olla monelle tuttu, sen sisältö ja merkitys ei välttämättä ole selvä kaikille.

Kyseessä on yksinkertaisesti selitettynä kilpapelaaminen, jossa muu elämä on rytmitetty siten, että se tukee kilpapelaamisessa menestymistä. Tässä mielessä kyseessä on siis hyvin samanlainen tulokulma kuin perinteisessä kilpaurheilussa. Suoritusvälineenä vaan on tietokone tai konsoli. Keskeinen ero tavalliseen pelaamiseen on siis siinä, että esportsissa keskitytään saavuttamaan maksimaalinen suorituskyky ja kilpaillaan tavoitteellisesti. Pelityyppejä esportsissa on monia, aina intensiivisistä räiskintäpeleistä vauhdikkaisiin kilpa-ajopeleihin. 

Esportsin suosio kasvaa

Esportsin suosio on noussut kohisten ympäri maailmaa. Se on noussut jopa baseballia suositummaksi lajiksi. Viime vuonna ennustettiin, että esportsia seuraavien määrä kasvaisi kyseisenä vuonna maailmanlaajuisesti yli 500 miljoonan ihmisen – matkaa on siis vielä esim. jalkapalloon, jota seuraa arvolta 3,5 miljardia ihmistä – tämä tarkoittaa siis puolta maapallon ihmismäärästä. 500 miljoonan ihmisen ylittäminen kuitenkin tarkoittaisi sitä, että esportsin seuraajamäärä olisi enemmän, kuin mitä on baseballilla tai golfilla.

Emme puhu siis todellakaan mistään pienestä ilmiöstä. Tämä kasvu on luonnollisesti houkutellut mukaan isoja toimijoita, mitkä omalta osaltaan auttavat kehittämään esportsin toimintaa sekä tunnettuutta.

Isot tekijät mukaan

Jotain esportsin vetovoimasta kertoo se, että se on houkutellut mukaan isoja sponsoreita sekä tosielämän urheilujoukkueita ja tiimejä. Esportsin sponsoreista voidaan mainita vaikkapa Mountain Dew / Pepsico, Red Bull, Coca-Cola, BMW, sekä Intel. Urheilusarjoja tai tiimejä, jotka ovat mukana esportissa, ovat esimerkiksi Ferrari, McLaren, F1-sarja sekä WRC eli World Rally Championship, eli rallin MM-sarja. Jalkapallon puolelta puolestaan löytyy FIFA eFootball.

Tämä kertoo siitä, että esportsia pidetään niin merkittävänä alustana, että isojen toimijoiden kannattaa olla mukana. Samalla ne vetävät mukanaan uusia faneja esportsille: on helppo kuvitella, että esimerkiksi Formula 1 -fanit seuraavat mielenkiinnosta F1:n esports -muotoa ja saattavat tätä kautta tulla kiinnostuneiksi muistakin esportsin muodoista. 

Lisää turnauksia kasvattamaan suosiota

Esportsin suosion kasvaessa, järjestetään luonnollisesti entistä enemmän turnauksia. Tämä tapahtumien määrän kasvu erittäin oletettavasti lisää katsojamääriä ja tuo mukaan uusia esports-faneja.

Lisäksi kilpailuiden katsominen saattaa innostaa uusia pelaajia esportsin pariin, jolloin sen harrastajamäärät kasvavat entisestään. Tämä kehitys puolestaan oletettavasti kasvattaa valtavirtamedian mielenkiintoa esportsia kohtaan, mikä taas tuo uusia katsojia lajin pariin. Samalla esportsin potentiaali sponsoreiden silmissä kasvaa entisestään. Näin syntyy positiivinen kierre, joka vauhdittaa lajin kasvua. 

Kehittyvä teknologia lisää mahdollisuuksia

Unohtaa ei myöskään sovi sitä, että alati kehittyvä teknologia tarjoaa yhä uusia mahdollisuuksia esportsin kehitykselle. Voimme esimerkiksi olettaa, että VR (virtuaalinen todellisuus, eli Virtual Reality) tulee entistä voimakkaammin mukaan esportsiin tulevaisuudessa. Tämä tulee luultavasti parantamaan katsojakokemusta entisestään ja tuo samalla uusia kiinnostuneita katsojia lajin pariin. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *