E-urheilu on merkittävän kokoinen markkina globaalisti, ja se on jo noussut monien perinteisten urheilulajien ohi niin tuloissa kuin katsojamäärissä mitattuna. Toinen hurjaa vauhtia kasvava ala on iGaming eli rahapeliala verkossa.
Molemmat ovat pelialan ilmiöitä, mutta e-urheilussa pelataan pelejä kilpailullisesti, kun taas kasinopelejä pelataan nettikasinolla viihteellisesti.
Nettikasinopelaaminen on saanut nopeasti suosiota ja näkyvyyttä. Nettikasinopelejä muun muassa striimataan suoratoistoalusta Twitchissä, samoin kuin e-urheiluakin.
E-urheilu on sposoroinnin näkökulmasta erittäin mielenkiintoinen kohde, ja myös nettikasinot seuraavat herkeämättä sen kehityskulkua. Miten nettikasinot voivat sponsoroida e-urheilua?
E-urheilun sponsorointi: suuri potentiaali
Urheilusponsoroinnin luonne on muuttunut viime vuosina, ja siitä on tullut yhä enemmän kumppanuutta urheilijoiden tai urheiluseurojen ja sponsoreiden välillä. Sponsoreilla on valtaa: esimerkiksi peliareenan tai turnauksen nimi voi vaihtua pääsponsorin mukaan.
E-urheilu on on jo huomioonotettava tekijä kansainvälisten suuryritysten markkinointisuunnitelmissa. On tärkeää ottaa huomioon, että esports-pelejä voi seurata netin välityksellä usein täysin ilmaiseksi, mikä tuo sponsoreille erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa laaja yleisö.
E-urheilun valtava globaali suosio onkin herättänyt suuryritykset kilpailemaan e-urheilujoukkueiden sponsoroinnista. Muun muassa tunnetut vaatemerkit, kuten Adidas ja Puma sekä kansainväliset yritysjätit Marvel, Red Bull, Kia ja BMW, ovat ovat jo lähteneet mukaan e-urheilijoiden ja joukkueiden sponsorointiin.
Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys
Yksi keskeisimmistä markkinoinnin trendeistä myös urheilussa on vaikuttajamarkkinoinnin suosion kasvu. Vaikuttajamarkkinointi keskittyy hyvin paljon somemarkkinointiin.
Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tekee yhteistyötä jonkun tunnetun henkilön, kuten urheilijan kanssa, joka mainostaa yrityksen tuotteita tai tuo muuten näkyvyyttä yritykselle. Jos huippu-urheilijalla on suuri ja sitoutunut seuraajajoukko sosiaalisessa mediassa, tekee se todennäköisesti vaikuttajamarkkinoinnista menestyksellistä.
Yritykset suosivat vaikuttajamarkkinoinnissa erityisesti yksittäisiä urheilijoita kokonaisten joukkueiden sijaan. Esimerkiksi yksittäisillä jalkapallotähdillä on suuri fanijoukko ja seuraajakunta sosiaalisessa mediassa, mikä päihittää koko joukkueen seuraajakunnan.
Myös e-urheilussa yksittäiset pelaajat ovat tähtiä, jotka tienaavat valtavia summia ja joiden elämää seurataan myös urheilu-uran ulkopuolella.
Kun yritys valitsee sopivan henkilön mainostamaan tuotteitaan, kuten huipulla pelaavan e-urheilijan, vaikutusmarkkinoinnilla on mahdollista vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja ostokäyttäytymiseen. Newzoon vuonna 2019 toteuttaman tutkimuksen mukaan e-urheilua säännöllisesti katsovista 57 % osti e-urheilussa näkyvillä olleita tuotteita.
E-urheilu vedonlyönnissä
E-urheilun monet eri kansalliset ja kansainväliset turnaukset sekä niissä jaossa olevat suuret palkintopotit kiinnostavat niin lajin seuraajia kuin vedonlyöjiä. E-urheilu on noussut nopeasti suosikkilajiksi nettivedonlyönnissä, ja e-urheilusta ovat kiinnostuneet myös vedonlyöjät, jotka ennen löivät vetoa vain perinteisten urheilulajien kohteista.
E-urheilu on myös tuonut vedonlyönnin pariin harrastelijoita, jotka eivät ole kiinnostuneita perinteisistä vedonlyöntilajeista.
Esimerkkiä Las Vegasista
Maailman kasinopääkaupunkina tunnettu Las Vegas on näyttänyt esimerkkiä e-urheilun sponsoroinnissa. Yksi Las Vegasissa sijaitsevista kasinoista, Caesars, avasi vuonna 2017 tiloissaan e-urheiluun keskittyvän tilan, ja kyseinen kasino myös isännöi myös e-urheiluturnauksia. Samainen kasino on myös tehnyt yhteistyötä e-urheilun lajiliittojen ja muiden organisaatioiden kanssa.
E-urheilun sponsorointi tarjoaisi nettikasinoille ennennäkemättömän mahdollisuuden näkyvyyden kasvattamiseen, sillä joidenkin arvioiden mukaan suurimmilla e-urheiluturnauksilla on jopa satoja miljoonia katsojia globaalisti. Nykyisin rahapelaamista koskeva lainsäädäntö monissa maissa kuitenkin estää nettikasinoita sponsoroimasta e-urheilijoita ja esports-joukkueita. Samoin lainasäädäntö voi estää vaikuttajamarkkinoinnin nettikasinoiden ja e-urheilijoiden välillä.
Pelialalla on lukuisia kansainvälisiä suuryrityksiä, ja yhä useampi niistä on myös listautunut pörssiin. Vaikka nettikasinoita ei olla vielä nähty mukana e-urheilun sponsoroinnissa, on se todennäköisesti ajan kysymys. Suuret kansainväliset iGaming-alan yritykset ovat jo sponsoroineet muun muassa monia huipulla pelaavia jalkapallojoukkueita ja jalkpalloilijoita.