Eurheilusta on viime vuosina noussut yksi nuorten aikuisten suosikkilajeista. Siinä missä pelaaminen kokonaisuudessaan on kasvanut aina sieltä kotitietokoneiden ja konsolipelien tulosta alkaen, eurheilu on tullut mainstream-lajiksi vasta viime vuosien aikana, kun se on saanut aikaa myös parhaimpaan tv-aikaa ohjelmille eri pelien isoista turnauksista.
Mitä eurheilussa eli esportissa menestyminen vaatii?
Eurheilu ei eroa muista urheilulajeista menestymisohjeiden kanssa kovinkaan paljon. Nykyaikana ei ole kovinkaan monta alaa tai urheilulajia, joissa joku voisi menestyä ilman näitä muutamaa tekijää, joiden pitää olla kunnossa, jotta todellista menestymistä voi tulla edes satunnaisesti- saati sitten siinä mittakaavassa, että voisit kuvitella tulevasi miljonääriksi pelaamalla. Tällä hetkellä esimerkiksi esportsearnings sivusto listaa 131 pelaajaa, jotka ovat tienanneet vähintään miljoona dollaria palkintorahoina eri peleissä.
Näiden palkintorahojen lisäksi pelaajat ansaitsevat myös kuukausipalkkaa sekä erilaisia sponsori ja mainostuloja esimerkiksi Twitchin kaltaisten kanavien kautta, joten pelkät turnausvoittorahat eivät kerro aivan koko totuutta. Parhaat eurheilun ammattilaiset tienaavat jo pelkkää palkkaa kevyesti yli 10 000 euroa kuukaudessa, ja tähän päälle ne eri kanavien tulot ja palkintorahat. Twitch on noussut myös kasinostriimaajien suosikiksi kuten kasinoilmanlisenssiä.com luettelemat pelisivustot.
Mitä se sitten vaatii, että tällä tulotasolle pääsee?
Pelaajan pitää osata pelata peliä
Pelaaja, joka nousee ammattilaiseksi asti, on todennäköisesti pelannut jo vuosia ennen tätä tasoa. Hän on kolunnut niitä matalampia pelin turnaustasoja ja pelannut tuhansia otteluita ja tuhansia tunteja saamatta euroakaan – mutta hän on kehittynyt ja halunnut kehittyä – aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi jalkapallossa tai jääkiekossa pitää aloittaa jo nuorena, että sitten ammattilaisiässä on kertynyt mahdollisimman hyvä perustaito.
Tätä perustaitoa aletaan sitten korkeimmalla tasolla kehittää nimenomaan yhteistyön ja kestävyyden sekä henkisen kantin kautta – monet top100 pelaajista ovat yhtä hyviä teknisesti, mutta erot tulevat paineensietokyvyn ja yhteistyökykyisyyden kautta, sillä monet eniten rahaa maksavista peleistä ovat nimenomaan joukkuepelejä, eikä yksikään joukkue voita vain yhdellä hyvällä pelaajalla.
Pelaajalla pitää olla onnea
Pelkällä taidolla ei päästä ammattilaistasolle. Jos katsotaan peliä kuin peliä, on aivan huipputasolla maailmanlaajuisesti pelistä riippuen 20-50 joukkuetta, joissa jokaisessa pelaa siis 4-6 pelaajaa, eikä varapelaajia ole – pelaajamarkkinat ovat siis huipulla todella pienet, ja esiintymäänkään ei kovin helpolla pääse. Mutta sitten kun pelaaja saa sen mahdollisuuden esimerkiksi tryoutin kautta päästä pelaamaan näihin ns. tier1 joukkueisiin, on hänen myös onnistuttava – epäonnistuminen tietää, että todennäköisesti tie tässä pelissä oli siinä…
Pelaajan pitää osata tehdä sopimuksia
Pelaajan, joka haluaa ammattilaiseksi pitää myös ymmärtää, että 2020-luvulla ammattilaisuus pelaamisenkin parissa on oikea työ – ja siihen pitää suhtautua oikeana työpaikkana. Pelaamisen ohella tehtäviin kuuluu niin palaverejä, kuin sponsoreiden kanssa toimimista ja todennäköisesti omien suoratoistokanavien ylläpitoa organisaation väreissä. Iso osa työajasta menee aivan muuhun kuin siihen faneille näytettävään pelaamiseen ja joka viikko kuluu tuntikausia pelaamisen harjoittelemisessa.
Varsinkin ammattilaistasolla turnauksissa suoriutuminen edellyttää joukkueilta saumatonta yhteistyötä ja oman potentiaalin täydellistä käyttämistä – kaikista ei siihen ole, ei ominaisuuksien eikä taitojen osalta, ja siksi on hyvä myös ymmärtää ajoissa, että jokaisesta pelaajasta ei voi tulla ammattilaista, mutta pelaamista voi jatkaa myös aivan harrastuksena.
Mitkä ovat ne potentiaaliset pelit?
Pelejä tulee eurheiluun koko ajan lisää. Sitä mukaan, kun peli saavuttaa suuremman markkina-aseman ja saa faneja ja pelaajia ympäri maailman, sillä on aina mahdollisuus nousta myös eurheilu lajiksi. Tässä kuitenkin on kyse yksinkertaisesti kilpapelaamisesta, ja ammatti sitä voi tulla siinä vaiheessa, kun pelaamisella on tarpeeksi katsojia, jotta sponsorit näkevät sen kannattavaksi kanavaksi, ja siinä vaiheessa, kun peliturnauksissa maksettavat palkkiot ovat niin korkeita, että niillä voidaan maksaa palkkoja. Esimerkiksi Helsingissä järjestettiin juuri Clash of Clans-pelin MM-turnaus, jossa oli jaossa 300 000 dollaria. Vaikka tuo summa kuulostaa suurelta, ei se ole mitään verrattuna peleihin, joissa oikeasti pelataan ammattilaisena.
Tässä listaus niistä peleissä, joissa aivan huipputasolla voidaan jo ansaita samoja rahoja kuin esimerkiksi eurooppalaisena jalkapallon ammattilaisena tai NHL-tason pelaajana:
- Dota2 – joka on tuottanut jo useamman suomalaisenkin miljonäärin
- Fortnite
- Counter-Strike: Global Offensive – tämä on Suomen pelikentän suosituin peli
- League of Legends – maailman seuratuin peli
- Call of Duty: Black Ops Cold War
Näiden viiden lisäksi on monia muitakin pelejä, joita pelaamalla pääsee kunnon palkkioille, varsinkin jos pelaa kansallisissa liigoissa, kuten USA:n useissa eri pelien liigoissa, jotka eivät tule esille näillä samoilla listoilla, sillä niissä ei makseta turnausvoitoista vaan liigassa pelaamisesta.
Uusi peli voi nousta nopeastikin näille listoille. Esimerkiksi vasta reilun vuoden kilpailullisesti pelattavissa ollut Valorant on nousemassa kohisten näille listoille. Tällä hetkellä Valorant turnauksissa voi voittaa satoja tuhansia, ja isoissa MM-tason turnauksissa voi olla jo palkintopottina miljoona dollaria – tämä on esimerkki siitä, että siinä vaiheessa kun peli tulee markkinoille tarkoituksena nousta eurheilun pelatuksi peliksi, paljon riippuu sen suosiosta nimenomaan pelaajien ja fanien parissa – jos peli on huono, eivät edes markkinointiin ja palkintorahoihin laitetut miljoonat tee siitä suosittua, eikä siten siitä voi tulla eurheilu maailman seuratuinta peliä.
Sen sijaan on huomattavaa, että eri maanosilla on omat suosikkipelinsä ja esimerkiksi ylläolevan listauksen League of Legends on todella suosittu Aasiassa ja Etelä-Euroopassa, mutta esimerkiksi Suomessa se ei pärjää harrastajien määrässä CS:GO pelillä – Dota2 on taas suomalaisittain erikoisuus, sillä Suomessa ei ole yhtään huipputason joukkuetta, mutta monet suomalaiset pelaajat ovat pelanneet vuosia aivan maailman huipulla kansainvälisissä joukkueissa.
Suomalaisilla faneilla on ollut seurannassa mm. nuori suomalainen eurheilun ammattilainen Elias ”Jamppi” Olkkonen, joka nousi CS:GO pelin aivan huipulle, mutta joutui sitten vaihtamaan Valorant peliin, ja on osoittanut nousevansa myös siinä aivan maailman parhaiden pelaajien joukkoon. Näissä kahdessa pelissä onkin paljon yhtäläisyyksiä, mutta tällainen kahden pelin välillä hyppeleminen tällä tasolla ei ole aivan tavallista, vaikkakin monet entiset CS:GO ammattilaiset siirtyivät pelaamaan Valorant-peliä vuoden 2021 aikana pelin turnausvoittojen mahdollistaessa kunnolliset palkkiot.
Valorantissa on kuitenkin jo ehditty jakaa lähes 14 miljoonaa dollaria voittorahoja, mikä on noin kymmenes osa siitä, mitä CS:GO pelissä huomattavasti pidemmällä ajalla on jaettu palkintorahoja.
Miten miljonääriksi?
Pääseminen miljoonien harrastajien joukosta alle 200 pelaajan listalle vaatii omistautumista, aikaa, ja kykyä omaksua pelin vaatimia taitoja. Monesti on kyse myös nopeudesta, ja periksiantamattomuudesta – eurheilun parissa joutuu myös sietämään paljon ”haistatteluja”. Laji on vielä uusi ja nuori monessa mielessä ja kehittyy vuosi vuodelta eteenpäin.
Aika näyttää tuleeko sen ympärille kehittymään saman tyylisiä rakenteita kuin perinteisten lajien parista löytyy – jo tänä päivänä monet kansainväliset suurseurat ovat aloittanee myös omat eurheilu organisaationsa, ja pelaavat monissa peleissä ihan hyvälläkin menestyksellä, mutta samalla eurheilulla on vieläkin vähän ”harrastamisen” merkki, eikä sitä oteta kaikissa maissa vielä tosissaan, vaikka se on jo noussut ammattikoulutuksessa yhdeksi mahdolliseksi alaksi mm. Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa, Englannissa, Tanskassa ja USA:ssa ja monissa muissa maissa.
Se on siis kehittymässä edelleen, ja vaikka olisit jo vanhempi, on ammattilaisorganisaatioissa paikkoja johtoportaassa ja tukipalveluissa ilman että olisit varsinainen ammattipelaaja – tukihenkilönä et välttämättä ansaitse miljoonia, mutta voi olla mukana kansainvälisen tason toiminnassa ja päästä kokemaan jotain sellaista, mitä muiden, perinteisten, lajien parissa ei olisi mahdollista.