Pelit

Millaisia markkinointistrategioita nettikasinot käyttävät Suomessa?

Viime vuonna astui voimaan laki, joka kieltää ulkomaalaisten nettikasinoiden markkinoinnin Suomessa. Rangaistuksena on sakot ja maksublokki, ja laki on saanut kritiikkiä sekä asiantuntijoilta että pelaajilta.

Lainsäädännöllä on haluttu edistää Veikkauksen asemaa entisestään, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Suomalaiset pelaajat saavat edelleen pelata ulkomaalaisilla pelisivustoilla ja asiantuntijoiden mukaan lainsäädännöllä voidaan mennä jopa ojasta allikkoon. Ulkomaalaisten pankkipalveluiden käyttö voi lisätä esimerkiksi rahanpesua ja harmaata taloutta.

Muutamat suuret nettikasinot ovat lopettaneet ainakin toistaiseksi suomalaisille pelaajille suunnatun markkinoinnin. Markkinointia tapahtuu tästä huolimatta edelleen, eikä uusi laki ole vaikuttanut suomalaispelaajan arkeen kovin paljoa. Kerromme tässä artikkelissa nettikasinoiden tyypillisimmät markkinointitavat.

Affiliate-markkinointia kumppanien kesken

Affiliate-markkinointi tarkoittaa suomeksi kumppanuusmarkkinointia, jota voi tehdä periaatteessa minkä tahansa tuotteen tai palvelun parissa. Se on tulospohjaista, eli kauppias maksaa toteutuneista tavoitteista mainosverkolle. Tavoitteeksi voidaan asettaa esimerkiksi ostos, ajanvaraus, uutiskirjeen tilaus tai sivustolle saapuminen.

Kasinomaailmassa tämä tarkoittaa usein sitä, että sivustolla on lista tietynlaisia nettikasinoita. Pelaaja haluaa tietää esimerkiksi turvallisimmat pelipaikat, joiden toiminta on moitteetonta ja joille on myönnetty laadukas pelilisenssi. Affiliate-sivusto näyttää tämäntyyppisiä sivustoja ja saa korvauksen, jos pelaaja siirtyy sivuston kautta nettikasinolle. 

Affiliate-markkinointi on yksi tärkeimmistä tavoista saada näkyvyyttä nettikasinolle. Sitä tehdään paljon ja verkossa voi törmätä useaan sivustoon, jossa luetellaan erilaisia pelisivustoja. Uusi nettikasino voisi tavoittaa paljon potentiaalisia asiakkaita pääsemällä esimerkiksi tähän listaan suomalaisia nettikasinoita.

SEO vie nettikasinon Googlen kärkeen

SEO tulee englannin kielen sanoista Search Engine Optimization ja se tarkoittaa suomeksi hakukoneoptimointia. Se sisältää liudan toimintoja, joilla pyritään pääsemään mahdollisimman korkeisiin tuloksiin Googlessa. Toimintoja ovat muun muassa:

  • Sivujen indeksointi, eli lisääminen Googlen tietokantoihin
  • Mobiilisoveltuvuus, eli miten sivusto toimii älylaitteilla
  • Laadukas sisältö, eli sivuston anti lukijalle
  • Linkkien rakentaminen, eli link building

SEO on affiliate-markkinoinnin lisäksi tärkeä markkinointiväylä nettikasinoille. Nettikasinoita on hurja määrä ja kilpailu Googlen kärkisijoista on erittäin kovaa. Moni nettikasino saa huomattavan osan kävijäliikenteestään hakukoneiden kautta. 

Nettikasinot tekevät kaikkensa, jotta niiden sivusto on Googlen mielestä mallikelpoinen. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa sitä, että sivuston tekniset asiat ovat kunnossa. Lisäksi itse sisältö pitää olla priimaa, jotta käyttäjä viihtyy ja saa sivustosta haluamaansa tietoa. 

Yksi merkittävä osa-alue on linkkien rakentaminen. Se tarkoittaa sitä, että nettikasino mainitaan ja linkataan mahdollisimman laadukkailla sivustoilla. Tämä lisää uskottavuutta Googlen silmissä, joka puolestaan suosittelee mielellään kyseistä sivustoa käyttäjilleen. 

Vaikuttajamarkkinointi ja striimaajat kertovat nettikasinoista omilla kanavillaan

Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut Suomessa viime vuosien aikana ja sitä on nähty kasinoalallakin. Esimerkiksi Instagramissa on nähty suhteellisen paljon sisältöä, jossa kymmenet suomalaisvaikuttajat ovat kertoneet uhkapelaamisesta seuraajilleen. Sisällöissä on kehotettu esimerkiksi hyödyntämään nettikasinon bonus. 

Striimaajat voidaan myös mieltää tietynlaisiksi vaikuttajiksi, koska heitä katsotaan yleensä ylöspäin ja heidän liikkeitään seurataan tietyissä piireissä innokkaasti. Twitch on tunnettu pelien striimaussivusto, jossa on lukuisia suomalaisia striimaajia. 

Striimaajat pelaavat nettikasinoiden pelejä ja sitä kautta markkinoivat katsojilleen pelisivustoja. Pelistriimit ovat suosittuja ja niiden parissa vietetään aikaa erityisen paljon Suomessa. 

Sähköpostimarkkinointi yllättävän tehokasta

Moni nettikasino hyödyntää sähköpostimarkkinointia, jonka avulla se tavoittaa pelaajat henkilökohtaisesti. Pelaaja antaa sähköpostinsa yleensä rekisteröinnin yhteydessä ja suostuu halutessaan sähköpostien vastaanottamiseen. 

Nettikasinoiden lähettämät sähköpostit sisältävät tyypillisesti tietoa uusista peleistä ja erikoistarjouksista. Niiden avulla voidaan tiedottaa myös nettikasinoiden uutisista ja tapahtumista. Parhaassa tapauksessa sähköpostimarkkinointi on tehokas ja edullinen tapa tehdä markkinointia. 

Nettikasinoiden monet markkinointitavat

Tässä artikkelissa saimme havaita, että nettikasinoilla on monenlaisia tapoja markkinoida itseään. Kilpailu on erittäin kovaa ja nettikasinoilla liikkuu suuret rahat, joten markkinointikoneiston pitää toimia hyvin. 

Jokaisella markkintointitavalla on tietyt tapauskohtaiset tavoitteensa. Yleensä nettikasino turvautuu niihin kaikkiin, jotta se pääsee parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Markkinointiin on puututtu lainsäädännöllä, mutta se ei ole ainakaan toistaiseksi vaikuttanut suomalaispelaajan arkeen. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *