E-urheilusta on viime vuosina muodostunut erittäin suosittu peli- sekä seurantakohde miljoonien katsojien ja pelaajien parissa ympäri maailman. Suosion noustessa myös pelialan kaupalliset mahdollisuudet ovat kasvaneet ja niistä on tullut monipuolisempia. Tämä kehitys näkyy erinomaisesti etenkin siinä, miten pelaajia saadaan sitoutettua e-sportsin pariin.
Erilaisilla etuohjelmilla ja bonuksilla on nykyään kasvava rooli siinä, miten peliyhteisöt, sponsorit sekä pelialustat onnistuvat pitämään asiakkaansa aktiivisina, lojaaleina ja motivoituneina pelaajina. Tässä artikkelissa perehdymme hieman tarkemmin siihen, miten bonukset toimivat e-urheilussa, mikä tekee niistä tehokkaita sekä mitä hyötyjä ja mahdollisia riskejä niihin liittyy.
Bonuksia käytetään muuallakin kuin kasinoilla
Nettikasinot ovat jo pitkään perustaneet uusasiakashankintaansa erittäin suurelta osin bonusten varaan. Erityisesti erilaiset ilmaiskierrokset, talletusbonukset sekä käteispalautukset ovat tuttu näky monilta kasinosivustoilta. Tällaisia tarjouksia löydät runsaasti esimerkiksi osoitteesta: https://www.veikkaajat.com/kasinobonukset/uudet/. Viime aikoina tosin myös e-urheilun osalta on alettu enenevissä määrin hyödyntää samanlaista taktiikkaa.
Monet kasinot tarjoavat toki myös urheiluvedonlyöntiä tarjoten bonuksia pelaajilleen, mutta näiden lisäksi myös pelialustat sekä pelijulkaisijat ovat ryhtyneet tarjoamaan erilaisia bonuksia, joiden avulla sekä houkutellaan uusia käyttäjiä pelien pariin että palkitaan vanhoja asiakkaita aktiivisuudesta.
Nämä bonukset voivat olla esimerkiksi ilmaista pelinsisäistä valuuttaa, turnauspalkintoja, ilmaisia skinejä, erityispalkkioita hyvästä aktiivisuudesta tai vaikkapa erilaisten kumppanuusohjelmien kautta jaettavia etuja.
Bonukset saattavat usein olla sidonnaisia pelien sisäiseen kulttuuriin. Esimerkiksi e-urheilussa CS: GO-pelaajat arvostavat todennäköisesti paljon enemmän saamaansa eksklusiivista asekuosia kuin perinteistä rahabonusta.
Asiakaspito tehostuu oikeilla bonuksilla
Pelialalla kilpailu asiakkaista on erittäin kiivasta. On yksi asia onnistua houkuttelemaan uusi pelaaja sivustolle, mutta hänen pitämisensä tyytyväisenä pelaajana onkin toinen juttu. Pelialalla asiakaskato tai asiakkaiden vaihtuminen on melko iso ongelma pelaajien siirtyessä helposti kilpailijoille tai heidän peliaktiivisuutensa hiipuessa. Bonusten avulla tähän voidaan löytää ratkaisukeinot, mutta bonusstrategiat on kuitenkin syytä suunnitella järkevästi.
Vanhoille asiakkaille sitouttamistarkoituksessa annetut bonukset ovat usein luonteeltaan hieman erilaisia kuin uusille pelaajille suunnatut tervetuliaisedut. Vanhojen asiakkaiden bonukset kannustavat pelaajia jatkuvampaan toimintaan muun muassa palkitsemalla pelaajia päivittäisestä tai viikoittaisesta pelaamisesta. Pelaajat voivat saada esimerkiksi erilaisia etuja noustessaan tasolta toiselle tai heitä voidaan motivoida keräämään ranking-pisteitä vaikkapa koko kuukauden ajan.
Erilaiset bonukset ja edut toimivat lähtökohtaisesti parhaiten silloin, kun ne suunnitellaan pelaajalähtöisesti huomioiden juuri kyseisen pelaaja- ja pelityypin erikoispiirteet. Pelaajien tarpeisiin räätälöidyt bonukset ovat omiaan kehittämään peliyhteisön uskollisuutta.
Esports-yleisö on kokenutta pelikansaa
Kaikki e-sportsin ystävät eivät ole täysin samanlaisia, mutta yhdistävänä tekijänä tällä yleisöllä on kuitenkin keskimääräistä korkeampi tietoisuus erilaisten peliekosysteemien sekä digitaalisten palveluiden toimintaperiaatteista. Kokeneina pelureina heidän on helpompi ymmärtää ainakin osaa bonusten ehdoista. He kykenevät vaivattomammin tunnistamaan, mikäli tarjottu etu ei ole oikeasti kannattava tai sisältää turhan monimutkaisia elementtejä.
Tälle kohderyhmälle tarjottujen kampanjoiden onkin ensiarvoisen tärkeää olla mahdollisimman läpinäkyviä ja helposti hyödynnettäviä. Mikäli bonuksiin liitetyt ehdot ovat liian monimutkaisia tai epäreiluja, tai bonuksen lunastaminen vaatii monta erilaista vaihetta, se saattaa ennemminkin karkottaa pelaajia kuin aktivoida heitä sivustolla.
Tämän vastakohtana tosin aidosti arvokas etu, kuten kutsu huipputurnaukseen tai ainutlaatuinen pelinsisäinen esine voi luoda erityisen voimakkaan positiivisen siteen pelaajan ja sivuston välille.
Bonukset voivat vahvistaa yhteisöllisyyttä
Oikeanlaisten bonusten avulla on mahdollista vahvistaa pelaajien yhteisöllisyyttä sekä sosiaalista sitoutumista. Sitoutuminen peliyhteisöön vahvistuu, kun pelaajat ovat saavuttaneet yhdessä palkkioita, jakaneet etuja keskenään tai tehneet tiimityötä muulla tavalla. Tällainen tunneside on huomattavasti vaikeampaa rikkoa kuin pelkän yksittäisen bonuksen tuoma ilo.
Toisaalta erityisesti arvokkaat bonukset saattavat aiheuttaa myös konflikteja yhteisön jäsenten välillä, joten pelaajilta vaaditaan taitoa vaalia yhteen hiileen puhaltamisen periaatetta. Esimerkiksi Discord-yhteisöissä tai muilla pelialustoilla käyttäjien keskinäinen kommunikaatio on keskeinen osa pelikokemusta. Tässä kohtaa oikein hyödynnetyt bonukset voivat toimia erinomaisena työkaluna sitoutumisen kasvattamiseen.
Yhteenveto pelibonuksista e-urheilukansan sitouttajina
Bonukset eivät ole e-urheilumarkkinoilla pelkästään uusien pelaajien houkutin, vaan pitempiaikaisen sitouttamisen strateginen väline. Tällaiset edut ovat kuitenkin tehokkaita vain silloin, kun ne on suunniteltu pelaajalähtöisesti pelaajille aidosti merkityksellisiksi.
Bonukset saattavat toimia tehokkaina pelaajien sitouttajina silloin, kun ne ovat läpinäkyviä ja reiluja ja perustuvat jatkuvuuteen kertaluonteisuuden sijaan. Toki niiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös kohderyhmän erityispiirteet sekä sosiaaliset ja kilpailulliset ulottuvuudet.
Pelitarjoajat voivat auttaa rakentamaan uskollista peliyleisöä panostamalla fiksusti suunniteltuihin bonuksiin. Tällöin pelaajat eivät jää pelkkien bonusten takia, vaan siksi että pelielämys yhteisössä on aidosti arvokas. Bonustarjonnan suunnittelussa kannattaa kuitenkin huomioida, että bonus etuineen on aidosti pelaajan kannalta edullinen.