Suoratoisto

Podcastit ovat nousseet suoratoistopalveluiden rinnalle

Podcastien suosio on suorastaan räjähtänyt viime vuosina, ja kuuntelumäärien ennustetaan vain kasvavan entisestään. Monelle audiomuotoon pakatuista podcasteista tulee mieleen radio, mutta oikeastaan ainoa yhteinen tekijä on äänimuodossa tapahtuva viihde. 

Podcasteissa pääpaino on puheessa, ja radio-ohjelmien ilmestyessä tiettyyn aikaan, voi podcasteja kuunnella milloin tahansa. Toisaalta myös lukuisat radio-ohjelmat ilmestyvät nykyään podcastina esimerkiksi viikkokoosteen myötä. Kaupallisilla radiokanavilla musiikki sekä mainokset ovat kuitenkin jopa isommassa osassa kuin itse juontajan tai juontajien puhe. 

Miksi podcastit ovat niin suosittuja?

Podcastien suosio perustuu varmasti pitkälti siihen, että niitä voi kuunnella missä tahansa. Kuuntelu painottuu esimerkiksi samoihin hetkiin, joissa olemme tottuneet kuuntelemaan musiikkia – lenkillä, siivotessa ja matkustaessa. Kuunnella voi oikeastaan milloin tahansa ja puuhata samalla muuta, kuten pelata kasinolla suuntaamalla esimerkiksi sivustolle suomenkielisetnettikasinot.com. 

Aiheeltaan podcastit käsittelevät mitä tahansa maan ja taivaan väliltä, ja podcastit keskittyvätkin yleensä jonkin tietyn aiheen ympärille. Aiheita on vähintään yhtä monta kuin kuulijoitakin, jonka vuoksi jokaiselle löytyy varmasti omaan makuun sopiva podcast. Maailmalla podcastit ovat vielä suositumpia kuin Suomessa, joten englanniksi ja muilla kielillä kuunneltavaa riittää todella kiitettävästi. 

Podcastit voivat olla tyypiltään esimerkiksi keskustelupainotteisia, jolloin juontajia on vähintään kaksi. Haastattelupodcasteissa juontajia voi olla yksi, mutta jaksoissa ääneen pääsevät vaihtelevat vieraat. Myös yhden juontajan podcastit toimivat loistavasti esimerkiksi rikosaiheiden avaamisessa.

Podcasteja voi kuunnella lukuisilta eri alustoilta

Suuri osa podcasteista on kuunneltavissa ilmaiseksi, mutta ilmiön suosio on tuonut mukanaan myös kaupallisuuden, jonka myötä kaikkein suosituimmat podcastit ovat siirtyneet maksumuurin taakse eri palveluihin. Tutkimusten mukaan suomalaiset kuuntelevat podcasteja jo jopa kolme tuntia viikossa, mikä taatusti on myös mainostajien mieleen. 

Kaupallisuus voikin näkyä myös ilmaiseksi kuunneltavissa podcasteissa eri mainosten kautta. Mainokset voivat kuulua radiosta tuttuun tyyliin jaksojen alussa, keskellä jaksoja ja/tai niiden lopussa. Sosiaalisen median vaikuttajilta tuttua mainontaa puolestaan on se, kun podcastin juontaja tai juontajat mainostavat tuotetta, kuten kosteusvoidetta tai vaikka tietokonepeliä tai palvelua, kuten ruoankuljetusliikettä osana podcastia omilla sanoillaan kertoen joskus myös omia käyttökokemuksia. 

Erilaiset podcast-alustat toimivat kuten suoratoistopalvelut, eli valikoimaan kuuluu kunkin kohdalla omat podcastinsa. Jotkin podcastit ovat yksinoikeudella kuultavissa vain tietyn palvelun kautta, kun taas toiset ilmestyvät useilla eri alustoilla. 

Spotify

Yksi yleisimmistä tavoista kuunnella podcasteja ilmaiseksi on Spotify. Musiikkiin painottuneessa palvelussa onkin jo erikseen osuus podcasteille, jossa niitä voi selata listojen ja eri kategorioiden kautta. 

Supla

Nelonen Median omistukseen kuuluva Supla pitää sisällään podcastien lisäksi nettiradioita ja äänikirjoja. Osa sisällöstä on kuunneltavissa ilmaiseksi, mutta äänikirjat sekä jotkut palvelun podcasteista ilmestyvät maksullisella Supla+-puolella. 

Yle Areena

Ylen aiemmin suoratoistoon keskittynyt Areena-palvelu on laajentunut myös podcasteihin. Palvelussa on lukuisia täysin ilmaiseksi kuunneltavissa olevia podcasteja monen eri kategorian alaisuudessa.

PodMe

Vuonna 2017 perustettu PodMe on täysin podcasteihin keskittyvä alusta, jonka valikoimaan kätkeytyvät monet Suomen suosituimmista podcasteista. Maksullisella puolella voi kuunnella Premium-podcasteja täysin ilman mainoksia, mutta palvelussa on kuunneltavissa myös ilmaisessa jakelussa olevia podcasteja. 

Podimo

Suomessa kesällä 2022 aloittanut kansainvälinen Podimo on keskittynyt podcastien lisäksi äänikirjoihin. Palvelussa on kaksi eri maksullista vaihtoehtoa, joista Premium maksaa 7,99 euroa kuukaudessa ja Premium+ 16,99 euroa kuukaudessa. Ilmaiseksi palvelua voi kokeilla 60 päivän ajan. 

Podplay

Syksyllä 2020 julkaistu Bauer Median Podplay-palvelu keskittyy täysin podcasteihin, joita voi kuunnella nettisivujen tai sovelluksen kautta ilmaiseksi. Sisältöön kuuluvat niin Bauer Median omat podcastit, kuin lukuisat muutkin Suomessa ja maailmalla suositut podcastit. 

Muut alustat kuunteluun

Yllä mainittujen palveluiden lisäksi podcasteja voi kuunnella myös esimerkiksi puhelimen oman podcast-sovelluksen kautta. Erityisesti ulkomailla suosittuja alustoja podcasteille ovat esimerkiksi SoundCloud, Acast, Overcast sekä TuneIn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *