Teknologiat

Tekoäly grafiikkojen taustalla verkkopalveluissa

Tekoäly kehittyy kovaa vauhtia ja nykyään internetistä on löydettävissä palveluita, joissa käyttäjät voivat luoda omaa grafiikkaa pelkästään tekstin avulla. Kirjoittamalla jonkin lauseen tai muutamia avainsanoja käyttäjä voi antaa tietokoneen tehdä taikojaan.

Tulevaisuudessa keinoäly saattaa olla mukana luomassa grafiikkaa esimerkiksi videopeleihin, nettisivuille, kuten uutispalveluihin tai blogeihin tai vaikkapa Expekt Sports -sivuston kaltaisille vedonlyöntialustoille, mikä saattaa kuulostaa futuristiselta, mutta alkaa olemaan jo hyvinkin ajankohtaista.

Miten tekoälyyn perustuva grafiikka toimii?

Tekoälypohjainen tekniikka on ottanut suuria harppauksia aivan viime vuosien aikana. Niin sanottu machine learning -teknologia toimii siten, että sovellukselle syötetään suuria määriä oikeita kuvia ihmisistä ja esineistä. Annetun aineiston avulla tekoäly alkaa oppimaan, mitä lainalaisuuksia kuviin liittyy. Kun tietokoneelle on syötetty riittävästi dataa, se osaa luoda grafiikkaa avainsanojen perusteella.

Hyvä esimerkki tällaisesta teknologiasta on Dall-E-tekoälyohjelma, joka julkaistiin äskettäin kaikkien käytettäväksi. Käyttäjät voivat syöttää tekoälylle tekstiä, jonka perusteella se luo mielenkiintoista grafiikkaa. Monet ovat käyttäneet järjestelmää luodakseen kuvia ja myydäkseen niitä esimerkiksi NFT-kauppapaikoilla. Vastaavanlaisia sivustoja syntyy tällä hetkellä kuin sieniä sateella, joten vaihtoehtoja riittää mukavasti.

Korvaako tekoäly graafikot tulevaisuudessa?

Tämä on kysymys, jota varmasti monet luovan alan ammattilaiset pohtivat kauhunsekaisin tuntein. Mikäli tekoälyn avulla voitaisiin luoda esimerkiksi fotorealistisia kuvia pientä korvausta vastaan, monet sisällöntuottajat alkaisivat todennäköisesti käyttämään sitä tehokkuuden takia. Lisäksi se alentaisi sisällöntuotantoon liittyviä kuluja, joten yritykset ovat luonnollisesti kiinnostuneita tekoälyn mahdollisuuksista.

Viime aikoina onkin puhuttu paljon siitä, että varsinkin verkosta löytyvä kuvapankkien sisältö tulee todennäköisesti olemaan pitkälti tekoälyn luomaa. Tällöin ihmisen tehtäväksi tulisi laadukkaiden kuvien valitseminen ja tarvittaessa niiden muokkaaminen kuvankäsittelyohjelmilla. Ihmisen osuutta on vaikea korvata kokonaan, sillä luovuus on hyvin vaikeasti mallinnettavissa oleva asia.

Luovuus on hankala korvata puhtaasti tekoälyllä myös siksi, että jokaisella graafikolla on omanlainen tyylinsä. Voi hyvinkin olla, että luovan alan ammattilaiset saattaisivat ottaa tekoälyyn perustuvat kuvat työkaluiksi esimerkiksi ideointiin tai luonnosten tekemiseen.

Tietokoneella generoidut kuvat – uhka vai mahdollisuus?

Monilla herää varmasti kysymys siitä, minkälaisia ongelmia tekoälyn avulla tehdyt kuvat saattavat tuottaa. 2000-luvun aikana on paljon puhuttu siitä, miten disinformaatio leviää tehokkaasti esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa. Tulevaisuudessa tilanne tulee olemaan yhä vaikeampi, sillä tekniikka mahdollistaa laadukkaan sisällön tuottamisen nopeasti ja edullisesti.

Jos tietokoneen avulla voidaan generoida uskottavia kuvia julkisuuden henkilöistä, on vaikea uskoa, etteikö niiden avulla alettaisi levittää myös valheellista tietoa esimerkiksi poliittisten päämäärien saavuttamiseksi.

Lähdekritiikin merkitys kasvaa yhä tärkeämmäksi verkon kuvamateriaalin luotettavuutta pohdittaessa. Kuvien lisäksi myös videoita on mahdollista tuottaa tekoälyn avulla, joten luotettavien lähteiden tunnistaminen on tulevaisuudessa yhä tärkeämpää.

Tekoäly luo paljon mahdollisuuksia myös videopelialalle

Tekoälyn kehittymistä on erittäin jännittävä seurata, koska sillä tulee olemaan suuri merkitys myös videopelialalla. Videopeleissä grafiikat tehdään usein valmiiksi suunnittelijoiden toimesta ja lisätään peliin sellaisinaan. AI-pohjainen sisällöntuotanto luo kuitenkin aivan uudenlaisia mahdollisuuksia, sillä silloin uutta grafiikkaa voidaan luoda peliin vaikka reaaliajassa.

Nykyään videopelien grafiikat tehdään suurimmaksi osaksi digitaalisten suunnittelijoiden toimesta, mutta tietokonetta on käytetty hyväksi proseduraalisen sisällön luomisessa jo pitkään. Keinoälyn ja proseduraalisen ero on kuitenkin siinä, että keinoäly pystyy oppimaan uusia asioita ja on tekniikaltaan huomattavasti monipuolisempaa ja kehittyneempää.

Tällöin peleistä voidaan tehdä sellaisia, että jokainen pelikerta tulee olemaan pelaajan kokemana erilainen. Jopa graafista tyyliä on mahdollista muuttaa, mikä tuo pelaamiseen aivan uusia ulottuvuuksia. Pelien arvo nousee pelaajien näkökulmasta, koska sama yksittäinen peli voi tarjota hyvin erilaisia pelikokemuksia niin estetiikaltaan kuin tunnelmaltaankin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *