Teknologiat

Onko Pelaaminen VR-laseilla Hitti vai Huti?

Virtuaalitodellisuus on kiinnostaa ihmisiä. Se tarkoittaa keinotekoisesti luotua kokemusta aistiärsykkeiden avulla. Tietokoneen avulla simuloidaan joko todellista, tai täysin kuvitteellista ympäristöä, josta tehdään lumetodellisuus.

Tähän lumemaailmaan pääsemisen porttina toimii ulkoinen laite, johon tietokoneeseen ohjelmoitu data syötetään. Ärsykkeet, joilla aisteja manipuloidaan ovat visuaalisen maiseman lisäksi yleensä äänimaailma ja tuntoaistiin vaikuttavat kokemukset.

Avaruusteknologia ja sotateollisuus ovat hyödyntäneet virtuaalitodellisuuden erilaisia sovelluksia jo 50-luvulta lähtien. Keinotodellisuutta luovaa teknologiaa alettiin kaupallistaa 1980-luvulla, kun VR-tuotteet tulivat ensimmäisen kerran markkinoille. Kuitenkaan tähän mennessä ei oltu saavutettu tarvittavan uskottavaa tulosta laitteiden asettamien teknisten rajojen vuoksi, eikä virtuaalitodellisuus saavuttanut kuluttajia. Keinotodellisuus näkyi pitkän aikaa ainoastaan elokuvissa ja korkean teknologian ammattikäytössä. Kunnes vuonna 2016 markkinoille lanseerattiin Oculus Rift VR-lasit.

Silloin alkoi virtuaalitodellisuuden toinen tuleminen ja laitteet koko kansan ulottuville, kun saatiin peliteollisuus kehityksen kelkkaan mukaan.

Muun muassa Playstation otti käyttöönsä VR-lasit ja peleistä saatiin kerta heitolla immersiivisempiä versioita. Myös rahapeliala haistoi vuonna 2016 keinotodellisuuden tuoman potentiaalin ja syntyi ensimmäinen virtuaalinen netticasino. Kasino oli Alea Gaming Limitedin käsialaa, ja toteutus oli erittäin onnistunut ensimmäiseksi VR-kasinoksi.

Kasino oli luotu pilvenpiirtäjän ylimpään kerrokseen, josta avautui upeat näkymät suurkaupungin ylle. Grafiikat olivat kuin videopelin tasoa, eikä aivan todellisuuteen yltävästä tarkkuudesta voida puhua. Toinen puute Alean Slotsmillion kasinolla oli rajoitettu pelivalikoima. Ainoastaan pieni osa peleistä oli optimoitu virtuaalikasinolle.

Kasinolla pystyi pelaamaan oikealla rahalla, aivan kuten normaalillakin nettikasinolla ja valitsemaan peli kävelemällä kolikkoautomaatin luokse. Kokemus itsessään oli aidontuntuinen ja jopa asiakaspalvelijat olivat tavoitettavissa, jos ongelmia syntyi. Yhdeksi ongelmaksi muodostui hinta. VR-tuotteet olivat tuolloin edelleen premium tuote ja ainoastaan murto-osa pelaajista hankki laitteita. Playstation ei saanut jokaiselle käyttäjälleen myytyä VR-laseja, ja harva kasinopelaaja hankki sellaiset ainoastaan slotteja varten. Slotsmillion VR-kasino suljettiin parin vuoden kuluessa.

Tuotekehitys käy vinhaa vauhtia. Playstationin VR2 lasit on jo kehitetty ja kohta markkinoilla. Toisen sukupolven tuotteen hintaa ei ole vielä julkaistu mutta sen odotetaan olevan lähellä ensimmäisien VR-lasien julkaisuhintaa 399 euroa.

Varmaa on, ettei perus kasinopelaaja hanki laitetta pelkästään rahapeliharrastustaan varten, joten nähtäväksi jää millaiseen suosioon Playstationin uudet lasit yltävät ja millainen vaikutus sillä on nettikasinoalaan. Toistaiseksi virtuaalitodellisuuden luomia mahdollisuuksia ei ole päästy hyödyntämään vielä täyteen potentiaaliin asti rahapeleissä.

Suurimmat kasino-operaattorit eivät ole uskaltaneet tähän vielä tarttua vaan odottavat virtuaalitodellisuuden arkipäiväistymistä ensin. Laitteiden ongelmat, kuten hinta ja laatu pitää parantua ennen niiden yleistymistä. Virtuaalilasit ovat myös aiheuttaneet joillekin käyttäjille fyysisiä oireita, kuten pääsärkyä ja pahoinvointia, jopa epilepsiakohtauksista on raportoitu. Sosiaalispsykologiset ongelmat ovat asia erikseen. Jos keinotekoisesti luotu todellisuus alkaa vaikuttamaan liian todelliselta, ja jopa paremmalta kuin oikea maailma, tuleeko siinä vietetystä ajasta käyttäjää hallitseva?

Jos uusi todellisuus on uppouttavampi kuin oma oikea todellisuus, jos siinä vietetään enemmän ja laadukkaampaa aikaa, jos kaikki aistit ovat stimuloituja ja ihminen on lumemaailmaan täysin viritetty – saattaa se vaikuttaa käyttäjän kokemukseen elämästä enemmän kuin aiempi todellisuus.

Onko uusi todellisuus silloin totta sen kokijalle, vaikka olisikin keinotekoisesti luotu? Kaikki haittavaikutukset tulee kartoittaa, analysoida ja eliminoida, ennen kuin laitteet ovat valmiit yleiseen käyttöön.

Viime vuosien aikana AR, eli Augmented Reality on tullut VR:n rinnalle, ja tekniikkaa on jopa yhdistelty.

Augmented Reality tarkoittaa osittain keinotekoista todellisuutta, jossa digitaalisia asioita on lisätty käyttäjän omaan todellisuuteen. Pukemalla AR-lasit saa tarvittaessa vaikka leijonan seurakseen kertomaan vitsejä hississä. Olisiko lisätyn todellisuuden mahdollisuudet omiaan tuomaan virtuaalikasinot kiinnostavimmiksi? Aika näyttää.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *