Teknologiat

Miten tekoälyä käytetään yrityksissä?

AI-teknologian, eli tekoälyn käyttö on kasvattanut suosiotaan jo jonkin aikaa. Se on mullistanut ihmisten arkipäiväistä elämää, tehden siitä aiempaa tehokkaampaa, mutta myös parantanut yritysten toimintaa useilla eri toimialoilla.

Useat yritykset ovatkin adaptoineet tämän modernin teknologian auttamaan toimintojensa optimoinnissa. Siitä on vuosien saatossa muodostunut tärkeä työkalu, jota eri alojen yritykset pystyvät hyödyntämään juuri omien tarpeidensa perusteella. Tässä artikkelissa tutustumme lähemmin AI-teknologiaan yritysten näkökulmasta.

Tekoälyn kasvu yrityksissä

Tekoälyä voidaan hyödyntää yrityksissä monilla eri tavoilla, riippuen kyseisen yrityksen toimialasta. Otetaan esimerkiksi suurta suosiota kasvattanut iGaming-ala. Tämän alan yritykset, kuten mm. runsaasti kolikko- ja pöytäpelejä tarjoava Mr Green Casino, voivat tehokkaasti optimoida AI-teknologian osaksi jokapäiväisiä toimintojaan. Netticasinoiden parissa tätä nykypäiväistä teknologiaa voidaan hyödyntää muun muassa osana sivuston turvallisuusprotokollaa. Tekoälyn turvin kyetään nimittäin pitämään silmällä pelaajien käyttäytymistä, jonka ansiosta kaikki normaalista poikkeava toiminta käy ilmi entistä ripeämmin ja siihen kyetään tarvittaessa puuttumaan nopeasti tilanteen vaatimalla tavalla.

Lisäksi tekoälyä voidaan hyödyntää loistavasti myös asiakaspalvelussa, helpottaen asiakkaille vastaamista myös yrityksen aukioloaikojen ulkopuolella tai asiakaspalvelijoiden ollessa varattuina. Tämä metodi on otettu käyttöön niin netticasinoilla kuin myös todella monilla muilla aloilla. Tämä näkyy muun muassa jo monille kuluttajille tutuissa chat-boteissa, jotka käyttävät tekoälyä vastaamaan asiakkaiden yksinkertaisiin kysymyksiin hyödyntäen kielianalyyseja, koneoppimista sekä tekoälyä ymmärtämään asiakkaiden toiveita ja vastaamaan niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Ne voivat tarvittaessa myös ohjata kuluttajat asiantuntevan aidon asiakaspalvelijan huomaan, mikäli kysymys on botille liian monimutkainen vastattavaksi.

Asiakkaat mielessä pitäen, tekoälyä hyödynnetään myös parantamaan asiakkaille tarjottavia tuote-ehdotuksia. AI-teknologian avulla kuluttajien käyttäytymistä muun muassa yrityksen verkkosivuilla voidaan pitää silmällä tarkasti ja tämän myötä heille kyetään tarjoamaan sopivia ehdotuksia asiakkaan aiempien kiinnostusten kohteiden perusteella. Tämä näkyy niin verkkokauppojen kuin myös esimerkiksi pelipalveluiden nettisivuilla. Tätä toimintaa hyödynnetään näkyvästi myös nykypäiväisissä, suurta suosiota kasvattaneissa striimipalveluissa, kuten esimerkiksi Netflix, jonka avulla katsojille voidaan ehdottaa samantyylisiä ohjelmia ja elokuvia, joita he ovat aiemmin katsoneet.

Tässä on vain muutama esimerkki AI-teknologian käyttömahdollisuuksista. Tekoälyn käyttö on kasvanut ja kehittynyt valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja se jatkaa tätä kasvua edelleen. Yritysten kannalta tämän teknologian tärkein hyöty on erilaisten toimintojen optimointi, joka auttaa tehostamaan yritysten toimintaa niiden eri toimialoilla. Tätä aihetta käsittelemme nyt hieman lähemmin.

Toimintojen optimointi etualalla

AI-teknologian ehkäpä se kaikista tärkein käyttötarkoitus yrityksille on niiden omien toimintojen optimointi parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä näkyy useilla osa-alueilla. Monet yritykset käyttävät tekoälyä muun muassa aiempaa tehokkaampien data-analyysien suorittamiseen, markkinoinnin tehokkuuden optimointiin, kyberturvallisuuden parantamiseen sekä yrityksen työkuormittuman automatisointiin. 

Tekoälyn turvin voidaan seurata yrityksen toimintojen tehokkuutta eri alueilla ja sen avulla kerätyn tiedon pohjalta yritykset pystyvät kehittämään omia toimintojaan entistä tehokkaammiksi ja tuottavammiksi. Oli kyseessä sitten tehtaan tuotantoprosessi, pelialan turvallisuusprotokollat tai vaikkapa logistiikka-alan lajittelu- ja toimitusprosessit, tekoälyn avulla näitä palveluita voidaan tehostaa ja parantaa näkyvästi. Tämä myös helpottaa työntekijöiden taakkaa, sillä sen ansiosta he voivat keskittyä niihin kaikista oleellisimpiin toimintoihin.

Tämän lisäksi asiakkaille tarjottavia palveluita voidaan optimoida ja kohdentaa huomattavasti paremmin, joka parantaa kuluttajien käyttökokemusta merkittävästi, joka on tottakai aina suurta plussaa yrityksen toiminnan kannalta. Tekoälyn avulla esimerkiksi yrityksen verkkosivuista voidaan kehittää entistä asiakasystävällisempiä, markkinointia voidaan parantaa kohdentamalla ja hyödyntämällä SEO-optimointia ja asiakaspalvelun saatavuutta nopeuttaa erilaisten bottien avulla.

Tekoäly nyt ja huomenna

Useat yritykset, niin suuret kuin pienet, ovat alkaneet hyödyntämään AI-teknologian tuomia mahdollisuuksia monin eri tavoin.Tämä on erittäin ymmärrettävää, sillä sen tuomat hyödyt ovat todella monipuolisia. Tätä teknologiaa kyetään optimoimaan juuri kyseisen yrityksen tarpeisiin ja toimintaan, jonka ansiosta se voi tarjota erilaisia mahdollisuuksia lähes mille tahansa yritykselle, toiminnoista ja toimialasta riippumatta.

Elämme loppuvuotta 2022 ja tekoäly on jo nyt kehittynyt todella korkealle tasolle, mutta tämä kehitys ei suinkaan ole pysähtynyt, vaan se jatkuu edelleen vahvana. Teknologian kehityksen, kuten esimerkiksi entistä nopeampien internetyhteyksien leviämisen myötä, tekoälyn toimintoja kyetään parantamaan ja laajentamaan entisestään, jonka ansiosta se tulee varmasti tulevaisuudessa tarjoamaan myös lisää erilaisia mahdollisuuksia, joista yritykset voivat hyötyä. Tämä on todella hieno asia, sillä AI-teknologiasta hyötyvät niin suuret kuin myös pienet yritykset, sekä tottakai myös niiden asiakkaat. Tässä vaiheessa jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä kaikkea tekoäly vielä tuo tullessaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *